Jei perkate socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose

Prekyba internetu ir socialiniuose tinkluose bei skelbimų portaluose aktyviai auga. Socialinių tinklų ar skelbimų platformas renkasi ne tik asmenys, norintys parduoti nebenaudojamus daiktus, tačiau ir prekybą vykdantys verslininkai. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) primena, kokios rizikos gali kilti vartotojams perkant tokiu būdu ir kaip jų išvengti.

Žinokite, iš ko perkate

Kiekvienas verslininkas privalo viešai skelbti savo pavadinimą, veiklos formą, adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą. Įsitikinkite, kad pardavėjas turi kitą bendravimo priemonę (ne tik tiesiogiai per platformą ar socialinio tinklo paskyrą), nes dažnu atveju, kilus ginčui, pardavėjas vartotoją tiesiog blokuoja ir bendravimas nutrūksta. Taip pat pardavėjas privalo pateikti prekių aprašymus, informaciją apie prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kitas sutarties sąlygas. Jei šių duomenų pasigedote, geriau iš šio pardavėjo nepirkti.

Pardavėjo patikimumui įvertinti, patikrinkite atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse, forumuose. Venkite tikrinti atsiliepimus pardavėjo paskyroje, kadangi neigiamus komentarus nesąžiningas pardavėjas gali pašalinti. Jei yra galimybė, nemokėkite pinigų iš anksto – sutarkite dėl atsiskaitymo gavus prekę arba mokėkite banko kortele (nes negavus prekės galima pasinaudoti pinigų susigrąžinimo procedūra, prašykite mokėjimo dokumento, kuris, ginčo atveju, leistų identifikuoti pardavėją.

Taikomi tie patys reikalavimai nuotolinei prekybai

Pasitaiko atvejų, kai prekybą socialiniuose tinkluose ar portaluose vykdantys verslininkai atsisako vykdyti vartotojų reikalavimus (leisti grąžinti prekę per 14 d., atlyginti prekės pristatymo išlaidas ir kt.).  Svarbu atminti, kad socialiniuose tinkluose esančioms komercinio pobūdžio paskyroms, kurioje vartotojams siūloma įsigyti prekių, yra keliami analogiški reikalavimai kaip ir bet kuriai kitai nuotolinės prekybos priemonei. Šie reikalavimai yra įtvirtinti Civiliniame kodekse bei Vartotojų teisių apsaugos įstatyme. Jei asmuo vykdo komercinę veiklą, tokia veikla privalo būti įteisinta, o pardavėjas privalo užtikrinti pagrindines pareigas:

  • suteikti vartotojui išsamią informaciją apie save, kaip pardavėją, parduodamas prekes, kainą, apmokėjimo, grąžinimo, sutarties vykdymo sąlygas, informaciją apie garantiją ir garantinį aptarnavimą jam suprantama kalba, aiškiai ir nedviprasmiškai;
  • pristatyti prekes ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos, jeigu nesusitarta kitaip;
  • per 14 dienų nuo vartotojo pranešimo apie sutarties atsisakymą išsiuntimo dienos,  grąžinti visą vartotojo sumokėtą sumą, įskaitant ir prekės pristatymo išlaidas (negrąžinamų prekių sąrašą numato Civilinio kodekso 6.228(10) str.);
  • atsakyti į vartotojo pretenziją per 14 dienų;
  • nurodyti vartojimo ginčų neteisminio sprendimo instituciją ir kt. informaciją.

Visą minėtą informaciją verslininkas privalo pateikti patvariojoje laikmenoje kartu su užsakymo patvirtinimu, kad vartotojas galėtų bet kada susipažinti, dėl kokių konkrečiai sąlygų buvo susitarta  sutarties sudarymo metu.

Kada vartotojų teisės netaikomos

Jei perkate iš prekybos nevykdančio asmens (pavyzdžiui, asmuo siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, baldus, drabužius ir pan.), tokie sandoriai nėra laikomi vartojimo sandoriais, todėl teisė į prekės garantiją, 14 d. prekės grąžinimas, keitimas ar kitos vartotojų teisės šiuo atveju netaikomos. Kilus ginčui, jis turėtų būti sprendžiamas asmenų sutarimu, o nesutarus – bendrosios kompetencijos teisme. Tokiais atvejais prieš pirkdami brangius pirkinius iš fizinių asmenų, gerai tai apgalvokite, prašykite pateikti nuotraukų ir įvertinkite galimybes prekę apžiūrėti.

Kaip elgtis kilus ginčui?

Pirmiausia kreipkitės į pardavėją raštu ir nurodykite savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite, arba gautas atsakymas jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į VVTAT. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, rekomenduojama kreiptis  į policiją.

pexels.com nuotr.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *